top of page

בספר זה לא ככה


בימי ילדותנו הרחוקים, שבהם קראנו ספרים רבים, הייתה הצפייה בסרט, שנוצר על פי ספר, מאורע מרגש ,שהתרחש לעתים רחוקות. אמת המידה היחידה שעל פיה שפטנו את הסרט, הייתה מידת נאמנותו למקור, כלומר לספר. מה שקראנו בספר היה האמת ואם הסרט סטה ממנה, הוא היה פסול בעינינו הצעירות. 'בספר זה לא ככה', פסקנו וחרצנו את דינו.

הסיפור היה העיקר. לא חשבנו לרגע על אלה שיצרו את הספר. המילים הזעירות שהיו רשומות בצידו האחורי של השער, המילים הקטנות, שהמבוגרים מייחסים להן חשיבות, לא עניינו אותנו. גם על ההקדמות המרתקות מבוגרים דילגנו בזריזות ,כדי להגיע לעיקר. לא פגשנו סופרים, לא ידענו איך ולמה הם כותבים, ואיזו ילדות הייתה להם. לא חשבנו על המתרגמים, העורכים והמוציאים לאור, שבזכותם הגיעו הספרים לידינו. אותנו עניינו הסיפורים בלבד. ללא הסברים, (גם אם היו מילים בלתי מובנות ) ללא שאלות מנחות( גם אם נתקלנו בדברים בלתי ברורים,) בלי עידוד, בלי הפעלות, בלי התערבות של מורים. ואם היו פה ושם איורים בשחור לבן, הרי אלה השלימו, למרבה האושר, מה שראינו בדמיוננו.


פסטיבל הסרטים לילדים ולנוער בסינמטק ת'א היווה הזדמנות מצוינת להיווכח בשינוי העצום שחל בקשר בין ספרים לסרטים. השנה התמקד הפסטיבל בסרטים רבים שנוצרו על פי ספרים, ישראלים ואחרים, ביניהם: איגור ומסע העגורים, יש ילדים זיג זג , הסיפור שאינו נגמר ורוניה בת השודד. האם מידת ההתאמה בין הספרים ובין הסרטים הטרידה מישהו מבין הצופים הצעירים?


השינויים המתחייבים מן המעבר ממדיה למדיה, ברורים היום גם לילדים, שאינם בודקים עוד את מידת הנאמנות של הקולנוע לספרות., מה גם שרבים רואים את הסרטים לפני שהם קוראים את הספרים, או במקום לקרוא אותם. לפעמים קורה שסרט מוצלח גורם לילד לקרוא את הספר שבעקבותיו נוצר, אבל התופעה השכיחה יותר היא קריאת ספרים שנוצרו על פי סרטים.

ספרים רבים שרואים אור בימינו הם מוצרי לוואי של סרטים, לצד צעצועים, אביזרים וחפצים שונים, המשווקים בהצלחה ברחבי תבל, ספרים שהם פרי רוחם של תסריטאים, פרסומאים, אנימטורים ויחצ'נים .ילדים שקוראים ספרים אלה, נפתים להאמין שוולט דיסני היה גדול הסופרים שחיו אי פעם.


שני ארועים שהוקדשו לספרה של אסטריד לינדגרן - רוניה בת השודד, עמדו בסימן השינוי במעמדם של ספרים ושל סרטים בעולמם של ילדים. מרתון הקריאה בספר ,שאמור היה להתקיים בספרייה נקטע באיבו ,בגלל מיעוט מתעניינים ואילו האולם בסינמטק, שבו הוקרן הסרט, היה מלא.


ספרי קריאה, מודפסים ואלקטרוניים כאחד, עומדים היום בתחרות קשה עם שפע של סרטי קולנוע, סדרות טלוויזיה, וספרי קומיקס. ספרים מצויירים לילדים קטנים עדיין מבוקשים, אבל האפליקציות המשחקיות המרהיבות שמפתחים כיום, אורבות גם להם.

אוהבי קריאה רבים המודעים למצב, נחלצים לעזרת ספרי הקריאה, כמיטב יכולתם, בספריות, בבתי ספר ובבתים רבים. מערכה תרבותית משמעותית ושקטה מתנהלת בימים אלה ולא בנוגע למחירי הספרים. נייחל להצלחתה.

bottom of page