top of page

פילון מקיץ לרגע



פילון מקיץ לרגע

הערב יחגגו בת"א 40 שנה לעיתון הילדים המיתולוגי עם גיליון מיוחד. העורכת הראשונה של העיתון נירה הראל: "נדמה היום שכתיבה לילדים היא קלה מדי"


אי שם באמצע שנות השבעים, כשהארסנל התרבותי של ילדי העידן הטרום דיגיטלי כלל בעיקר ספרים, הצגות ומעט תוכניות טלוויזיה בשחור־לבן, נוסד כתב העת "פילון" בהוצאת מסדה. הערב ב־19:00, במסגרת חגיגות שבוע הספר, תיערך בבית ביאליק חגיגת יום הולדת 40 לכתב העת ויוענק עותק מיוחד של "פילון 2016" שיצא במיוחד לאירוע. "אני מניחה שמי שזוכר את 'פילון' יתרגש לראות את הגיליון החגיגי כפי שאני התרגשתי", אומרת העורכת הראשונה והמיתולוגית, הסופרת נירה הראל (80). "זרז ליצירה" "'פילון' היה שם דבר, עיתון ילדים ברמת הפקה שלא היתה בארץ לפני כן. הרבה דברים בתקופה ההיא התחילו ב'פילון', וטקסטים שפורסמו בו בהמשכים הפכו לספרים. הוא היה זרז ליצירה של אנשים שספרות הילדים היתה בדמם באותם ימים. גם האופן שבו הוא התקבל בציבור היה יוצא מהכלל, מיד היו אלפים רבים של מנויים והיתה תחושה שהילדים זוכים למשהו איכותי באמת". לא רבים יודעים שלמשוררת נעמי שמר היה חלק בבחירת השם של העיתון. הראל הציעה לבחור שם של גור בעל חיים שהילדים יתחברו אליו יותר מאשר לקול אנונימי של עורכת. "כשחשבתי לקחת פיל כעורך העיתון ולדבר מגרונו עלה הרעיון לקרוא לו 'פילפל', אבל לא הייתי שלמה והתייעצתי עם נעמי שמר; היא אמרה שזו התחכמות והציעה להשאיר את זה פשוט 'פילון'. קיבלתי את עצתה והילדים שלחו במהלך השנים מכתבים לפילון. אני לא יודעת אם הם האמינו שהוא כותב להם, אבל הוא היה מושא ההתייחסות שלהםם. במרוצת השנים הפכתי ממש להיות פילון ואפילו חתמתי בשם פילונירה". אחרי 50 גיליונות נקלעה הוצאת מסדה לקשיים כלכליים ולא יכלה להמשיך לממן אותו. כשעלתה האפשרות שייסגר קמה תנועת הורים למען "פילון" ונערך כנס בבית אריאלה שבו נחתמה עצומה למניעת סגירתו. אחרי 75 גיליונות, בשנת 1979, הוחלפה הבעלות והראל נאלצה להיפרד בצער רב מהמפעל התרבותי שהקימה. "זו היתה תקופת אבל, הרגשתי שלקחו לי תינוק שילדתי וגידלתי שלוש שנים. הפיצוי היה ההצעה לערוך את ספרי הילדים של מסדה, וכך גיליתי עולם חדש ובניתי קריירה רבת־שנים". "פילון" עבר שורת גלגולים במהלך השנים בבעלויות שונות. "היום זה די זול" נבחרת מכובדת של יוצרים התגייסו ליצירת הגיליון החדש, שהראל ערכה עם בתה תמי הראל ומשלב ישן עם חדש. בין היוצרים: דני קרמן, אלונה פרנקל, אורה איתן, נורית זרחי, אורי אורלב, חיה שנהב, אבנר כץ ומישל קישקה. "לצערי לא כולם איתנו, אבל הכנסנו איורים של דודו גבע, רות צרפתי ועודד בורלא". את האירוע בבית ביאליק ינחה קרמן, וישתתפו בו, לצד הראל, איתן וזרחי, גם יואב ברש, אסף הראל (בנה של נירה — מנ"ש), ישראל ויסלר (פוצ'ו), רותו מודן, מעצב הלוגו עמרם פרת, תמי שם טוב ופרופ' יעל דר.

כיום מוציאה הראל את ספריה בזברה הפקות, שהקימה בעצמה, ובימים אלה רואה אור ספרה "שולה ויולה בעיר הגדולה". נוסף על כך ייסדה את אתר האינטרנט דףדף במטרה לעודד קריאה. הראל, שיזמה את מצעד הספרים לעידוד קריאה של משרד החינוך, מודה ששוק ספרי הילדים מוצף. "יש משהו מפתה בכתיבה לילדים, מה גם שהיום זה די זול, וזו הסיבה להיצע הרב. משום מה נדמה שזה קל מאוד, אבל זה ממש לא קל ודורש מקצועיות".

bottom of page